Naszą marką staramy się komunikować wrażliwość - Jadwiga Husarska-Sobina





Zapraszam do wywiadu z twórczynią Husarska Design Studio, nagrodzonego Red Dot 2017. Jadwiga Husarska-Sobina opowiada o pracesie projektowym, zespole tworzącym studio oraz dobrych praktykach w komunikacji designu. 




Beata Leszczyńska: W ofercie Husarska Design Studio znajdziemy usługi od projektowania opakowań poprzez projektowanie produktu, oświetlenia, mebli po wnętrza i stoiska targowe. W jakim zespole pracujecie i w ramach jakich dziedzin się poruszacie? 
Jadwiga Husarska-Sobina: Projektowanie to dla nas rozwiązywanie problemów, zaspokajanie potrzeb użytkowników, dlatego wybieramy projekty pochodzące z różnych dziedzin. To one pozwalają nam się rozwijać. Pracujemy w kilkuosobowym zespole złożonym głównie z projektantów produktu, którzy zawsze wnoszą ciekawe pomysły do projektów.

Beata Leszczyńska: Jak wygląda brief - czyli jak zaczynacie w Husarska Design Studio pracę nad projektem?
Jadwiga Husarska-Sobina: Niektórzy klienci przesyłają nam brief, jednak większość z nich określa temat i prosi o rozwiązanie konkretnego problemu. My analizujemy ten problem i przystępujemy do jego dogłębnej analizy, w tym analizy ergonomicznej. Staramy się, by produkty, które projektujemy, różniły się od tych dostępnych na rynku i przede wszystkim, aby odpowiadały na potrzeby użytkowników. 






Beata Leszczyńska: Poza działem projektowym, współpracujecie również z innymi specjalistami, by oferować kompleksowy projekt - produkt i wdrożenie. Jak to wygląda w praktyce? 
Jadwiga Husarska-Sobina: Żeby proces projektowy był skuteczny konieczna jest współpraca z działem marketingu, który później komunikuje nasze projekty. Do projektów angażujemy socjologów, psychologów, ekspertów zewnętrznych czy klientów końcowych, ponieważ to oni dostarczają cenne informacje. Przy projektowaniu produktów związanych z medycyną przeprowadzaliśmy wywiady z lekarzami i rehabilitantami, natomiast przy projektowaniu rzeczy przeznaczonych dla dzieci (np. bawialnia Akukuu, kolekcja mebli Hoppa dla Bellamy) zależało nam na uzyskaniu opinii rodziców. 







Beata Leszczyńska: Największe wyzwanie projektowe? 
Jadwiga Husarska-Sobina: Każdy projekt jest wyzwaniem. Za każdym razem, gdy dostajemy nowy projekt mam wrażenie, że lądujemy na bezludnej wyspie, z której musimy się wydostać. Inaczej mówiąc - musimy rozwiązać problem. Podczas każdego procesu projektowego uczymy się nowych rzeczy, poznajemy temat i jego specyfikę. Innym wyzwaniem jest także dostosowanie się do technologii klientów i producentów. Projektując krzesło Aldo korzystaliśmy z technologii fabryk należących do Paged, a przy projekcie sali muzycznej z technologii firmy Kamet.











Beata Leszczyńska: Co doradziłaby Pani osobom, które są na początku swojej drogi projektowej - jak się określić, jak szukać ścieżek rozwoju i swojego miejsca w tak szerokiej dyscyplinie jaką jest projektowanie?
Jadwiga Husarska-Sobina: Najważniejsze przy projektowaniu jest to, by było one związane z naszą pasją. Moją pasją jest rozwiązywanie problemów. Mimo wielkiego talentu, nie osiągnie się wielkiego sukcesu bez intensywnej pracy, zaangażowania. 

Według mnie istnieją trzy czynniki, które świadczą o tym, że można osiągnąć sukces w projektowaniu:  talent, intensywna praca i trochę szczęścia. Myślę, że najlepszą radą będzie podążanie za swoimi oczekiwaniami i spełnianiem własnych marzeń.


Beata Leszczyńska: Czy Pani osobiste wartości przekładają się na markę Husarska Design Studio?
Jadwiga Husarska-Sobina: Oczywiście, że tak. Wydaje mi się, że cały nasz zespół wyznaje te same wartości. 
Naszą marką staramy się komunikować wrażliwość, ponieważ potrafimy wyczuć potrzeby użytkowników i je zaspokoić. Przede wszystkim staramy się poprawiać jakość życia. Dążymy do tego, by każdy nasz projekt zmieniał coś w naszym otoczeniu oraz aby inspirował. 

Beata Leszczyńska: Co jest ważne w komunikacji designu - jakie działania, jakie narzędzia?
Jadwiga Husarska-Sobina: Mamy to szczęście, że klienci bardzo nam ufają. Często powierzają nam również przygotowanie komunikacji np. wykonanie filmu reklamowego. Bardzo ważne jest to, by projektując mieć już założenia m.in. do jakiej grupy odbiorców jest on dedykowany oraz ustalić, w jaki sposób powinien być promowany, bo bez promocji, bez odpowiednich mediów, nawet doskonały produkt się nie sprzeda. 








Beata Leszczyńska: W tym roku otrzymaliście prestiżowe wyróżnienie Red Dot 2017. Ale to nie jedyna nagroda na Waszym koncie. Które wyróżnienia były najbardziej istotne w rozwoju Husarska Design Studio i dlaczego?
Jadwiga Husarska-Sobina: Red Dot jest dla nas ogromnie ważny, jest nagrodą międzynarodową i jest ukoronowaniem naszego projektu robota rehabilitacyjnego Luna EMG. Oczywiście bardzo sobie cenimy polskie nagrody Design Festival, Must Have czy Śląska Rzecz. Natomiast największą nagrodą są dobre recenzje produktu i zadowolenie użytkowników. 

Beata Leszczyńska: Czego mogłabym życzyć Pani na przyszłość - czyli jakie cele ma jeszcze na horyzoncie Husarska Design Studio? 
Jadwiga Husarska-Sobina: Projektant cały czas musi się rozwijać. Branża projektowa jest bardzo dynamiczna. Zmieniają się potrzeby społeczne i naszym zadaniem jest je obserwować. Życzyłabym sobie jak najwięcej trudnych projektów i wyzwań, które pomogą nam się jeszcze bardziej rozwinąć i pogłębić naszą wiedzę.



***
 Jadwiga Husarska-Sobina

Absolwentka i konsultantka na Wydziale Form Przemysłowych Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Studiowała design w Lahti Institute of Design w Finlandii oraz na MOME w Budapeszcie. Projektowała między innymi dla Austeria, FlooredMedia Co., Nowy Styl Group oraz Paged S.A., Total Fitness Concept, EgzoTech. Zajmuje się między innymi: projektowaniem mebli, produktów pod wróżenia przemysłowe oraz sprzętu medycznego.
Została odznaczona przez UNDP tytułem „Anioła ekonomii społecznej” za wsparcie rozwoju marki WellDone.
Obecnie prowadzi Husarska Design Studio mając na swoim koncie ponad 60 wdrożeń rynkowych w różnych gałęziach biznesu. Corocznie jej projekty pokazywane są na największych branżowych targach na całym świecie.




Popularne posty