Piątka miesiąca: LISTOPAD



Pościel, co trzyma ślady nocy i papier, który uchwycił zapach kawy. 

Listopad. 


W podsumowaniu listopada wyjątkowo nie ma 5 przedmiotów. Jednak cykl PIĄTKA MIESIĄCA udało się utrzymać. Jest za to 5 idei, 5 powodów do zachowania uważności.



1. Film z kampanii promocyjnej marki American Giant



American Giant to marka odzieżowa, której ubrania szyte są w USA. Jednak poza tym, że firma  tworzy sportowe, dobrej jakości ubrania w godziwej cenie, oferuje też etos, który zbudowała pracując z innowatorami, ludźmi kreatywnymi dążącymi do rozwoju. Etos ten przyciąga też każdego, kto mówiąc słowami marki uważa, że:

KOMFORT to nie wstawanie przed świtem
KOMFORT to nie są brudne ręce 
KOMFORT nie ma nic do udowodnienia 
KOMFORT to nie są nowe pomysły 
KOMFORT nigdy nie śmie być wielki 

Dlatego też bohaterowie filmów promocyjnych AG to ludzie z każdego środowiska, każdej branży - to lekarze, piekarze, sportowcy, rzemieślnicy, etatowi pracownicy korporacji, tancerze, żołnierze - których łączy etos zawierający takie wzory, jak: podnoszenie się po porażce, dłonie ubrudzone od pracy, blizny poniesione podczas przekraczania słabości, brane na klatę każde ostre słowo z otoczenia pod kątem własnej osoby czy własnego dzieła.

To ludzie, dla których komfort nie jest wartością, ponieważ wyklucza on dążenie do rozwoju i pracę, która ma sens. 

American Giant - mimo sportowego, wygodnego (komfortowego) charakteru swoich ubrań - odrzuca wszystkie konotacje związane z pojęciem KOMFORTU, podążając w stronę dyskomfortu, walki, przekraczania granic, niebezpieczeństwa i buntu - które kojarzą się z potem, wysiłkiem, łzami, krwią i kurzem. 

Dzisiejszy świat jest już przesycony rzeczami, które ładnie wyglądają, które zdobią i których wciąż przybywa w naszych szafach i komodach.  Przybywa też samych szaf i komód.  

A każdy kolejny przedmiot w czasach przepychu jest nielogiczny. 




2. Zbigniew Herbert, Pan Cogito a myśl czysta 

Stara się Pan Cogito
osiągnąć myśl czystą
przynajmniej przed zaśnięciem

lecz samo już staranie
nosi zarodek klęski

więc kiedy dochodzi
do stanu, że myśl jest jak woda
wielka i czysta woda
przy obojętnym brzegu

marszczy się nagle woda
i fala przynosi
blaszane puszki
drewno
kępkę czyichś włosów

prawdę rzekłszy Pan Cogito
nie jest całkiem bez winy
nie mógł oderwać
wewnętrznego oka
od skrzynki na listy
w nozdrzach miał zapach morza

świerszcze łaskotały ucho
i czuł pod żebrem palce nieobecnej

był pospolity jak inni
umeblowane myśli
skóra ręki na poręczy krzesła
bruzda czułości
na policzku

kiedyś
kiedyś później
kiedy ostygnie
osiągnie stan satori

i będzie jak polecają mistrzowie
pusty i
zdumiewający

3. Koperta z guzikiem - Papierniczeni 



Można do niej włożyć Pana Cogito i inne teksty, do których wracamy. To koperta wielokrotnego użytku, ponieważ zamykana jest na guzik i sznureczek, wykonana z grubego, trwałego papieru.

4. Bartosz Brożek, Myślenie. Podręcznik użytkowania, Copernicus Center Press, 2016 




Myślenie jest ciągłą grą między konstruowaniem teorii i umysłowym symulowaniem zdarzeń... 


Nowość wydawnicza, na którą czekałam. Bartosz Brożek to kognitywista, filozof i prawnik. W swoim "podręczniku myślenia" przedstawia architekturę umysłu i odpowiada na pytanie, jak z tej architektury korzystać. Dowiemy się też na przykład, co to oznacza, że umysł jest ucieleśniony. 

Niebawem na blogu pojawi się recenzja tej książki. 

5. TUU 
Magazyn TUU wpadł mi w ręce podczas wizyty w Concordii Design w Poznaniu. Pismo jest bezpłatne i dystrybuowane w wielu punktach Wielkopolski. 
Poza wywiadem z Alessandro Mendinim,  oko cieszą graficzne detale magazynu: kreatywne wykorzystanie fotografii, typografii i białej przestrzeni.

Zainteresowanych, spoza Poznania, odsyłam na: 






Popularne posty