Semantyka - z czym to się je? I dlaczego jest tak ważna w pracy projektowej i nie tylko




Dziś podczas kursu projektowania wnętrz Creator, który organizuję w Gdyni, doktor Jan Sikora opowiadał słuchaczom o tym, jak ważna jest idea. Mówiąc idea, mamy na myśli = sens = znaczenie. Tutaj bowiem wszystko się zaczyna, czyli to punkt wyjścia do koncepcji i dalszych etapów projektowania. Dziedzina badająca znaczenia, to właśnie semantyka. A ja, jak wiecie, jestem specjalistką od semantyki! Muszę więc napisać słówko w tej sprawie, choć temat może wydawać się hermetyczny i naukowy, to wierzę, że może zainteresować każdego, kto lubi odrobinę rozkminy w szarej codzienności, nie tylko zawodowej. 

Po mięsistym i nieco przydługim wstępie, będzie już nieco lżej.


Im słowa trudniejsze,
tym więcej wymagają wszechstronnej refleksji 
– filozoficznej, psychologicznej, socjologicznej i in. 
Ale zaczynać warto od językowej, 
ukazując, co z myśli ludzkiej odkłada się 
we wspólnym naszym horyzoncie poznawczym,
w języku, którym się posługujemy
(Jadwiga Puzynina)




Każdy temat, z którym się zmagamy, do którego próbujemy usiąść lub od dawna kontynuujemy i potrzebujemy rozwoju, wymaga analizy warstwy znaczeniowej, czyli semantycznej. Dla przykładu - gdy projektujemy wnętrze, naturalnym powinno być dla nas , że zaczynamy od analizy sensów, znaczeń - czyli tęgiej rozkminy pod hasłem: "jaka będzie tożsamość tego miejsca, co ją będzie definiowało" - w jakie słowa i w jakie formy ubierzemy później te nasze sensy.

 Mówię o projektowaniu wnętrz, bo zawodowo ta branża jest mi najbardziej bliska, współpracuję z projektantami, designerami - ale myślę, że kwestie semantyczne są ważne dla każdego twórcy. 

Wszelkie kreacje wyrastają bowiem z „obrazów” systemowych, które są przez projektanta, twórcę przekształcane i wzbogacane. Dlatego też rozważania semantyczne pozwalają w odpowiedni sposób przywołać potrzebne konteksty (ekologia, zasoby kultury, osiągnięcia architektury, historia, wspomnienia, funkcjonalność, ludzkie emocje,  tryb życia itp.), wyłonić idee, które dla twórcy będą fundamentalne i które zechce przenieść na mebel, na wnętrze, na przestrzeń. 

W skrócie cały proces wykorzystania semantyki w procesie projektowym można opisać: 
zaczynam od znaczenia (SENSU) >> przechodzę do koncepcji (myśli projektowej, a dalej samego projektu) >> przenoszę znaczenie na projekt (ubieram sensy w meble, kształty, formy, kolory) >> tworzę tożsamość miejsca 

Tak myśląc, tak projektując tworzymy miejsca i rzeczy, które obdarzone są wspomnianą tożsamością - z jednej strony nawiązują do rzeczy bliskich i znanych nam ludziom, a z drugiej są innowacyjne, niepowtarzalne - unikalne. 


Popularne posty